Review Schwalbe Big One

Het strandracen ontwikkelt zich snel als sport en daar hoort ook speciaal materiaal bij aangezien de discipline een hybride is tussen mountainbiken en wielrennen. Een van de onderdelen waar je als strandrenner veel mee kunt winnen, of verliezen, is je bandenkeus. Te breed? Te hoge rolweerstand op hoge snelheid. Te smal? Sturen wordt moeilijk en je zakt weg. Te stug? Te klein loopvlak en slecht stuurgedrag bij lage druk. Een goede band kiezen is dus geen sinecure!

Schwalbe heeft dit seizoen de Big One gelanceerd, een band op basis van het karkas van de One wegband. Deze band moet het beste compromis leveren tussen al het bovengenoemde aangezien het voor een strandband niet bevorderlijk is als hij maar een ding heel goed kan, de omstandigheden op het strand wisselen per slot van rekening dagelijks meerdere malen.

Ik heb er inmiddels heel wat trainings- en wedstrijdkilometers op zitten met deze band, zowel op het strand als op de weg. In het verleden heb ik met van alles gereden: van Schwalbe’s voorloper van deze band, de Super Moto, tot zelfgeknipte Racing Ralph’s en banden van andere merken.

Breedte
De Big One is alleen te krijgen in de breedte 2.35’’, ongeacht de wielmaat. Dat is breder dan alle banden waar ik ooit mee heb gereden, zeker bij een lage bandendruk. Voor het strandrijden is dat echter ontzettend gunstig, een brede band zorgt ervoor dat snelheid houden en sturen makkelijk blijft bij het rijden door mul zand. Om te zorgen dat de breedte niet negatief uitslaat in de vorm van een hoge rolweerstand is het belangrijk dat de band vormvast is.

Dit houdt in dat de band niet mag gaan doorzakken of kreuken bij een lage bandendruk want een druk van 0.75 tot 1 bar is gebruikelijk. Schwalbe heeft dat met de Big One goed voor elkaar, zoals dat met de Super Moto ook al was. Een van de grote verschillen verschil met de Super Moto is echter dat deze band een ander karkas gebruikt met een fijnere constructie, namelijk 67 EPI (Super Moto) versus 127 EPI (Big One). Dit is een van de redenen dat de Big One zo goed presteert bij zowel lage als hogere druk.

Grip
Een andere verbetering ten opzichte van zijn voorganger is dat hij veel meer grip biedt bij onverwachts uitwijken. Strandraces zijn een nerveuze aangelegenheid geworden, het ontwijken van valpartijen of noodstops is dus aan de orde van de dag. Het grote verschil met andere banden is dat hij door de breedte minder snel ingraaft en door het lichte noppenprofiel veel meer grip biedt dan een echte slick.

Dit geldt ook voor stukken op asfalt, op een echte slick blijft een ‘film’ van zand liggen waardoor de band kan gaan glijden. De kleine nopjes van de Big One steken daar als het ware doorheen en bieden de band houvast waardoor je met vertrouwen kunt insturen als je net van het strand komt. Hiermee heeft Schwalbe de band echt toekomstbestendig gemaakt, het format van de strandraces verandert langzaam aan naar races met meer elementen dan alleen stukken strand en de Big One biedt dat op deze wijze het hoofd.

Rolweerstand en stuurgedrag
Doordat de band van zichzelf dusdanig breed is, presteert hij op het vlak van rolweerstand een stuk beter dan een gemiddelde concurrent. Het is niet nodig de band heel ver af te laten lopen voordat je een loopvlak hebt dat breed genoeg is om niet weg te zakken. Door het behouden van de stevigheid is niet alleen de rolweerstand lager maar ook het stuurgedrag beter. De band reageert voorspelbaar en zwikt niet op de velg, in combinatie met de extra grip kun je dus echt het verschil maken in bochten op zowel verhard als onverhard terrein.

Lekbestendigheid en eindoordeel
In de tijd dat ik met de band heb gereden ( 4 maanden) heb ik nog geen lekke banden gehad, een prima prestatie dus. De band is op de weg, het strand en in het bos op het mountainbikeparcours gebruikt. Wat dat betreft dus ook een prima allrounder voor als je verschillende ondergronden in een training wilt pakken.

Zelf gebruik ik de Snakeskin uitvoering, ik ben wat groter dan de gemiddelde renner en daardoor ook wat zwaarder. Deze uitvoering heeft een wat stevigere wang, die zorgt voor een betere vormvastheid en lekbestendigheid maar is natuurlijk wel wat zwaarder. Doordat er in strandraces niet constant wordt geaccelereerd en geremd zoals bij crosscountry races vind ik een laag draaiend gewicht echter minder belangrijk. Vind je het toch een bezwaar of ben je wat kleiner en lichter? De Liteskin versie is per stuk bijna 100 gram lichter (530g om 440g) en prima geschikt voor de renner die daar meer waarde aan hecht.

LAATSTE NIEUWS

De nieuwe Schwalbe Racing Ralph/Racing Ray: Als een van de eersten mocht ik dit nieuwe dynamische duo onderwerpen aan een duurtest. Dat viel zeker niet tegen, lees snel mijn bevindingen over mijn nieuwe weapon of choice!

[ lees verder ]